صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 نصب و آزمون عملکرد دهمين RSU در مسير اجراي آزمايشي پروژه (در راهدارخانه گردنه کوهين در آزادراه قزوين - رشت)

 

viagra prodej cena

viagra prodej cena

tadalafil generico costo

generico cialis italia click here

تجهيزات مورد نظر براي نصب در کنار مسير اجراي پروژه موسوم به  RSU در نقاطي نصب مي شوند که از استعداد اجراي کاربردهاي تعريف شده در پروژه برخوردار باشند.  در تمام RSUهاي پروژه پيش بيني شده است که کاربرد شماره 3 (رديابي خودروهاي عبوري و جمع آوري داده هاي ترافيکي) اجرا گردد. در کنار اين کاربرد مشترک، هر RSU يک يا چند کاربرد ديگر را نيز اجرا مي کند که بستگي به محل انتخاب شده براي نصب آن دارد. در اين گزارش به اختصار به نحوه نصب و آزمون عملکرد دهمين RSU در محل ساختمان راهدارخانه گردنه کوهين در آزادراه قزوين - رشت پرداخته شده است.

با ورود خودروهاي مجهز به واحدهاي درون­­ خودروييOBU به محدوده پوشش آنتن راديويي RSU ، اطلاعات رديابي اين خودروها از طريق فناوري DSRC به RSU منتقل مي­ شود. اين اطلاعات در اولين ارتباط برقرار شده ميان RSU و مرکز CCR از طريق يک شبکه اختصاصي بر روي شبکه GPRS، به اين مرکز منتقل شده و از طريق واسط کاربري آن قابل مشاهده خواهد بود. متقابلاً اطلاعات قابل انتشار براي خودروها، شامل اطلاعات هواشناسي جاده­ اي و يا اطلاعاتي در خصوص محدوديت­ هاي ترافيکي در مسيرهاي پيشِ­ رو از مرکز CCR دريافت و به خودروهاي مزبور رسانيده مي­ شود. اين اطلاعات توسط واحد OBU و از طريق پيام­ هاي صوتي به اطلاع رانندگان خودروها مي­ رسد. به اين ترتيب و براي مثال، خودرويي که به سمت رشت در حال حرکت است، قبل از ورود به محدوده کوهستاني بزرگراه از وضعيت جاده و محدوديت­ هاي ترافيکي آن مطلع شده و حسب مورد نسبت به کاهش و کنترل سرعت خود اقدام خواهد نمود. بديهي است اين اطلاع­ رساني در فصول بارندگي و شرايط زمستاني جاده از اهميت ويژه­ اي برخوردار مي­ باشد.

پس از نصب RSU به ترتيب تشريح شده در بخش قبل، عملکرد آن در کاربرد شماره 3 مورد آزمون قرار گرفت. در نتيجه اجراي اين کاربرد از زمان نصب RSU در ساعت 14:30 روز 92/06/24، اطلاعات تعدادي از خودروهاي عبوري به ترتيبي که در شکل 1 مشاهده مي­ شود در پايگاه داده سامانه ثبت شده است که صحت عملکرد آن را نشان مي­ دهد. در اين شکل که نمايي از واسط گرافيکي نرم­ افزار کنترل و مانيتورينگ مرکز CCR سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي مي­ باشد، اطلاعات پنج دستگاه از اتوبوس­ هاي شرکت رويال سفر ايرانيان که به واحدهاي درون­ خودرويي OBU مجهز هستند قابل مشاهده مي­ باشد. اين اطلاعات شامل سرعت، جهت و موقعيت مکاني خودر در زمان شناسايي توسط RSU مي­ باشد که به صورت تجمعي در بازه­ هاي زماني مورد نظر، تصويري از وضعيت ترافيکي در محدوده دو سمت گردنه را نشان مي­ دهد. علاوه بر اين اطلاعات، فاصله مکاني خودرو از محل نصب RSU نيز در زمان شناسايي توسط سامانه محاسبه و نمايش داده مي­ شود. در ستون جهت، اعداد 1 و 2 به ترتيب جهت حرکت خودروها را به ترتيب به سمت رشت و قزوين نشان مي­ دهند. به طوري که در اين شکل مشاهده مي­ شود، خودروها به طور متوسط در زمان حرکت به سمت رشت در فاصله 600 متري از محل نصب RSU شناسايي مي­ شوند و در زمان برگشت اين فاصله حدود 300 متر مي­ باشد. قابل ذکر است فاصله 600 متري براي ارسال پيام­ هاي ايمني به خودروها قبل از ورود به پيچ جاده واقع در 250 متري بعد از ساختمان راهدارخانه کفايت مي­ کند.

شکل 1 - نمايي از نرم ­افزار مرکز CCR در بخش رديابي خودروهاي عبوري و ارائه داده­هاي ترافيکي

البته در بعضي مواقع به دليل شرايط خاص محيطي براي انتشار امواج راديويي، ممکن است خودروهاي عبوري به سمت رشت از فاصله دورتري شناسايي شوند. براي مثال، به طوري که در شکل 2 ديده مي­ شود، اتوبوس شماره  814 ع 23ايران/ 22 از فاصله 1160 متري شناسايي شده است.

شکل 2 - نماي ديگري از نرم­افزار مرکز CCR در بخش رديابي خودروهاي عبوري و ارائه داده­هاي ترافيکي

موقعيت مکاني اين خودرو و فاصله آن از ساختمان راهدارخانه در زمان شناسايي توسط RSU در شکل 3 قابل مشاهده مي­باشد

شکل 3 - موقعيت مکاني و فاصله اتوبوس شماره 814 ع 23ايران/ 22  از محل نصب RSU در زمان شناسايي

آزمون اجراي کاربرد 6 در خصوص اين RSU برمبناي پيام­ هاي توليد شده مرتبط با محدوديت­ هاي ترافيکي (نواحي کارگاهي) در مسيرهاي عبوري از محل ساختمان راهدارخانه قابل انجام مي­ باشد. امکان توليد اين نوع پيام­ ها به طوري که در شکل 4 ديده مي­ شود در نرم­ افزار مرکز CCR فراهم شده است.

شکل 4 - نمايي از واسط کاربري پيش­بيني شده براي اعلام محدوديت­هاي ترافيکي به RSUهاي مورد نظر

در اينجا به دليل عدم وجود ايستگاه هواشناسي جاده­ اي در مسيرهاي طرفيني محل نصب RSU ، امکان اطلاع­ رساني به خودروهاي عبوري در باره وضعيت آب­ وهوايي و لغزندگي سطح جاده وجود ندارد، اما اين اطلاعات را مي­ توان از دستگاه­هاي ذيربط و مأمورين گشت راهداري دريافت و از طريق مرکز کنترل و مانيتورينگ سامانه براي RSU ارسال نمود تا به آگاهي رانندگان خودروهاي عبوري رسانيده شود. در اين ارتباط و به عنوان يک کاربرد ويژه، پيش­ بيني شده است که از طريق اين RSU پيام­ هاي هشدار ايمني بر اساس شرايط محيطي به صورت پويا منتشر شوند تا خودروهاي عبوري آنها را دريافت و حسب مورد از پديده­ هاي ترافيکي و مخاطرات رانندگي در مسيرهاي پيشِ­رو مطلع شوند. اين پيام­ ها مي­ توانند در مواقع لازم از طريق مراجع ذيربط توليد و با استفاده از واسط کاربري خاص مرکز کنترل و مانيتورينگ سامانه به آن منتقل شوند تا از طريق شبکه ارتباطي بين RSUها و CCR ، براي اين RSU ارسال شوند. اين نوع پيام­ ها توسط OBU خودروهاي عبوري دريافت و به صورت صوتي به اطلاع رانندگان مي­ رسند. قابل ذکر است که پيام­هايي از اين نوع به دليل اهميتي که دارند توسط تمام RSUهاي قبلي در مسيرهاي منتهي به محل وقوع پديده مورد نظر قابل دريافت و انتشار خواهند بود.

 

 

 

 ضمایم
 
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۵/۲
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است