صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 نصب و آزمون عملکرد يازدهمين RSU در مسير اجراي آزمايشي پروژه (در محل ورودي شهرک صنعتي کاسپين در حاشيه آزادراه کرج - قزوين)

 

acquistare cialis online

tadalafil teva online

تجهيزات مورد نظر براي نصب در کنار مسير اجراي پروژه موسوم به [1]RSU در نقاطي نصب مي­ شوند که از استعداد اجراي کاربردهاي تعريف شده در پروژه برخوردار باشند.  در تمام RSUهاي پروژه پيش­ بيني شده است که کاربرد شماره 3 (رديابي خودروهاي عبوري و جمع­ آوري داده­ هاي ترافيکي) اجرا گردد. در کنار اين کاربرد مشترک، هر RSU يک يا چند کاربرد ديگر را نيز اجرا مي­ کند که بستگي به محل انتخاب شده براي نصب آن دارد. در اين گزارش به اختصار به نحوه نصب و آزمون عملکرد يازدهمينRSU در محل ورودي شهرک صنعتي کاسپين در حاشيه آزادراه کرج - قزوين پرداخته شده است. شکل 1 موقعيت مکاني نصب اين RSU را نشان مي­ دهد.

شکل 1 - موقعيت مکاني نصب RSU در ورودي شهرک صنعتي کاسپين در آزادراه کرج- قزوين

اين RSU کاربردهاي تعريف شده زير را اجرا مي­کند:

 

موقعيت نصب RSU

با توجه به در نظر گرفته شدن کاربرد شمار 4 براي RSU نصب شده در محل فوق­ الذکر، اين RSU بايد در مکاني نصب شود که ضمن دارا بودن پوشش کافي نسبت به دو سمت آزادراه، ورودي و خروجي شهرک صنعتي کاسپين را نيز از اينرو با بررسي انجام شده، يکي از تيرهاي روشنايي واقع در کنار مسير خروجي شهرک براي نصب RSU مناسب تشخيص داده شد. پس از هماهنگي­ هاي لازم با شرکت شهرک­ هاي صنعتي استان قزوين و با همکاري مديريت محترم شهرک و همچنين مساعدت اداره کل راه ­وشهرسازي استان قزوين، شرايط و تمهيدات لازم براي نصب RSU در محل مورد نظر فراهم گرديد. در تصاوير شکل 2، نحوه استقرار و موقعيت نصب RSU در اين محل نشان داده شده است.

 

شکل 2 - نحوه نصب RSU در محل ورودي شهرک صنعتي کاسپين  در آزادراه کرج- قزوين

با ورود خودروهاي مجهز به واحدهاي درون­­ خودروييOBU به محدوده پوشش آنتن راديويي RSU ، اطلاعات رديابي اين خودروها از طريق پروتکل DSRC به RSU منتقل مي­ شود. اين اطلاعات در اولين ارتباط برقرار شده ميان RSU و مرکز CCR از طريق يک شبکه اختصاصي (APN) بر روي شبکه GPRS، به اين مرکز منتقل شده و از طريق واسط کاربري آن قابل مشاهده خواهد بود. بر مبناي پردازش اين اطلاعات، در شرايطي که خودروهاي مجهز به تجهيزات درون­ خودرويي OBU به طور همزمان در دو مسير کناري و اصلي به سمت قزوين در وضعيت تلاقي با يکديگر تشخيص داده شوند، پيام­ هاي هشدار لازم به آنها داده خواهد شد. اين پيام­ ها به شکل صوتي و تصويري (در صورت نصب صفحه نمايش در داخل خودروها) به اطلاع رانندگان خودروها مي­ رسد. قابل ذکر است ورودي شهرک صنعتي کاسپين به عنوان يکي از معدود نقاط واقع در حاشيه آزادراه که از استعداد اجراي کاربرد شماره 4 برخوردار مي­باشد، براي اين منظور انتخاب شده است. ضمناً با توجه به هماهنگي نصب تجهيزات OBU بر روي تعدادي از خودروهاي شاغلين در اين شهرک، وقوع شرايط واقعي اجراي کاربرد مزبور نيز دور از انتظار نيست.

آزمون عملکرد RSU

پس از نصب RSU به ترتيب تشريح شده در بخش قبل، عملکرد آن در کاربرد شماره 3 مورد آزمون قرار گرفت. در نتيجه اجراي اين کاربرد از زمان نصب RSU در ساعت 11:00 روز 02/07/92، اطلاعات تعدادي از خودروهاي عبوري به ترتيبي که در شکل 3 مشاهده مي­ شود در پايگاه داده سامانه ثبت شده است که صحت عملکرد آن را نشان مي­دهد. در اين شکل که نمايي از واسط گرافيکي نرم­افزار کنترل و مانيتورينگ مرکز CCR سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي مي­ باشد، اطلاعات پنج دستگاه از اتوبوس­ هاي شرکت رويال سفر ايرانيان که به واحدهاي درون­ خودرويي OBU مجهز هستند قابل مشاهده مي­ باشد. اين اطلاعات شامل سرعت، جهت و موقعيت مکاني خودر در زمان شناسايي توسط RSU مي­ باشد که به صورت تجمعي در بازه­ هاي زماني مورد نظر، تصويري از وضعيت ترافيکي در محدوده دو سمت شهرک را نشان مي­ دهد. علاوه بر اين اطلاعات، فاصله مکاني خودرو از محل نصب RSU نيز در زمان شناسايي توسط سامانه محاسبه و نمايش داده مي­شود. در ستون جهت، اعداد 1 و 2 به ترتيب جهت حرکت خودروها را به سمت قزوين و کرج نشان مي­ دهند.

شکل 3 - نمايي از نرم­افزار مرکز CCR در بخش رديابي خودروهاي عبوري و ارائه داده­هاي ترافيکي

در تعدادي از خودروهاي مشارکت کننده در اجراي پايلوت مانند خودرو شماره  288 ع 22ايران/ 22 (که در فاصله نزديکتري شناسايي شده است) و با هدف ارزيابي اثر نحوه نصب آنتن راديويي بر فاصله شناسايي توسط RSU ، محل نصب اين آنتن تغيير داده شده است تا با تحليل داده­ هاي حاصله بتوان در خصوص موقعيت نهايي نصب آنتن راديويي بر روي خودروها تصميم­ گيري نمود. البته همين خودرو در عبورهاي قبلي از مقابل اين RSU و RSUهاي ديگر در فواصل دورتري مورد شناسايي قرار گرفته است که دلايل آن به عنوان يکي از نتايج اجراي پايلوت نيازمند بررسي و تحليل مي­ باشد. شکل 4 بخشي از سابقه رديابي اين خودرو را در سامانه نشان داده مي­ دهد. به طوري که در اين شکل ديده مي­ شود، اين خودرو در تاريخ 02/07/92 (هم در جهت رفت و هم در جهت برگشت) در فاصله حدوداً 2 کيلومتري از RSU مستقر در ورودي شهرک صنعتي کاسپين مورد شناسايي قرار گرفته است.

شکل 4 - نماي ديگري از نرم­افزار مرکز CCR در بخش رديابي خودروهاي عبوري و ارائه داده­هاي ترافيکي

موقعيت مکاني اين خودرو در فاصله 771 متري از RSU ورودي شهرک صنعتي کاسپين (در تاريخ 05/07/92 و در جهت حرکت به سمت قزوين) در شکل 5 قابل مشاهده مي ­باشد

شکل 5 - موقعيت مکاني و فاصله اتوبوس شماره 288 ع 22ايران/ 22  از محل نصب RSU در زمان شناسايي

آزمون اجراي کاربرد 4 که در موقعيت­ هاي مشابه و در مرحله آزمون ميداني پروژه به انجام رسيده است، در خصوص اين موقعيت نيز پس از اعمال تنظيمات وابسته به هندسه مسيرهاي محلي در نرم­افزار RSU ، قابل انجام خواهد بود. نتايج اين آزمون که با بکارگيري خودروهاي حامل تجهيزات OBU صورت خواهد گرفت، در ويرايش بعدي گزارش حاضر ارائه خواهد شد.

قابل ذکر است در شرايطي که تجهيزات ITS خاص تشخيص خودرو در نزديکي محل­ ورود يک مسير فرعي به جاده اصلي وجود داشته باشند، به طوري که در سند مشخصات کاربردهاي پروژه (CRS) آمده است، امکان دريافت اطلاعات اين تجهيزات و انتقال آن به RSU براي توليد پيام­ هاي هشدار لازم جهت اطلاع­ رساني به خودروهاي عبوري از مسير فرعي و جاده اصلي وجود خواهد داشت.

در نصب RSU در محل ورودي شهرک صنعتي کاسپين، علاوه بر آزمون کاربرد شماره 4 ، آزمون امکان استفاده از برق شبانه موجود در تجهيزات روشنايي کنار مسير و پايداري اين روش براي تأمين برق مصرفي مورد نياز نيز مد نظر بوده است. در اينجا با استفاده از برق شبانه که روشنايي محل را در زمان تاريکي هوا تأمين مي­ کند، باطري تجهيزات شارژ شده و برق 12 ولت DC لازم براي کارکرد RSU در طول روز تأمين مي­ شود. شکل 6، ترکيب­ بندي اجزاء بکارگرفته شده براي تأمين برق مصرفي اين RSU را نشان مي­ دهد.

شکل 6 - ترکيب­بندي اجزاء منبع تغذيه  RSU در محل­هايي که امکان استفاده از برق شبانه وجود دارد.


[1] Road Side Unit

 

 

 

 

 ضمایم
 
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۵/۲
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است