صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 نصب و آزمون عملکرد دوازدهمين RSU در مسير اجراي آزمايشي پروژه (محدوده ورودي تونل شيرين سو از سمت رشت در آزادراه قزوين- رشت)

 

 

 

 

 

 

تجهيزات مورد نظر براي نصب در کنار مسير اجراي پروژه موسوم به [1]RSU در نقاطي نصب مي­شوند که از استعداد اجراي کاربردهاي تعريف شده در پروژه برخوردار باشند.  در تمام RSUهاي پروژه پيش­بيني شده است که کاربرد شماره 3 (رديابي خودروهاي عبوري و جمع­ آوري داده­ هاي ترافيکي) اجرا گردد. در کنار اين کاربرد مشترک، هر RSU يک يا چند کاربرد ديگر را نيز اجرا مي­ کند که بستگي به محل انتخاب شده براي نصب آن دارد. در اين گزارش به اختصار به نحوه نصب و آزمون عملکرد دوازدهمين RSU در محدوده ورودي تونل شيرين­ سو از سمت رشت در  آزادراه قزوين- رشت پرداخته شده است. تصوير 1 موقعيت مکاني نصب اين RSU را نشان مي­ دهد.

تصوير 1 - موقعيت مکاني نصب RSU در محدوده تونل شيرين­سو

اين RSU کاربردهاي تعريف شده زير را اجرا مي­کند:

  • کاربرد شماره 3 : رديابي خودروهاي عبوري و جمع­ آوري داده­ هاي ترافيکي،
  • کاربرد شماره 6 : اعلام وضعيت جاده به لحاظ محدوديت­ هاي ترافيکي و پديده­ هاي هواشناسي،
  • کاربرد ويژه: هشداردهي ايمني پويا،

 

موقعيت نصب RSU

با توجه به در نظر گرفته شدن کاربردهاي فوق­ الذکر، بويژه کاربرد شمار 6 براي اطلاع­ رساني پيام­ هاي ايمني به خودروهايي که به سمت گردنه کوهين در حرکت هستند، اين RSU بايد در مکاني نصب شود که علاوه بر داشتن ديد کافي نسبت به دو سمت آزادراه، امکان برقراري ارتباط با شبکه GPRS نيز براي آن فراهم باشد. از اينرو با بررسي­ هاي متعدد انجام شده، اولين تير روشنايي واقع در فاصله 300 متري از دهانه تونل در سمت رشت براي نصب RSU مناسب تشخيص داده شد. پس از هماهنگي­ هاي لازم با کليه عوامل ذيربط از جمله معاونت ساخت و توسعه آزادراه­ ها در شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل­ ونقل کشور و همچنين اداره کل راه­ وشهرسازي استان قزوين و با مساعدت شرکت الکتريکوم (پيمانکار سامانه روشنايي تونل شيرين­ سو)، شرايط و تمهيدات لازم براي نصب RSU در محل مورد نظر فراهم گرديد. در تصوير 2، نحوه استقرار و موقعيت نصب RSU در اين محل نشان داده شده است.

با ورود خودروهاي مجهز به واحدهاي درون­­ خودروييOBU به محدوده پوشش آنتن راديويي RSU ، اطلاعات رديابي اين خودروها از طريق پروتکل DSRC به RSU منتقل مي­ شود. اين اطلاعات در اولين ارتباط برقرار شده ميان RSU و مرکز CCR از طريق يک شبکه اختصاصي (APN) بر روي شبکه GPRS، به اين مرکز منتقل و در پايگاه داده آن ثبت مي­ شوند. بر مبناي نتايج پردازش اين اطلاعات، متناسباً پيام­ هاي هشدار لازم به رانندگان خودروها داده خواهد شد. اين پيام­ ها به شکل صوتي و تصويري (در صورت نصب صفحه نمايش در داخل خودروها) منتقل مي­ شوند. قابل ذکر است آماده­ سازي اين پيام­ ها بايد از طريق همکاري مراکز ذيربط از جمله مرکز مديريت راه­ هاي کشور و يا عوامل محلي مانند مراکز مديريت راه­ هاي استان­هاي قزوين و گيلان صورت گيرد.

شکل 2 - نحوه استقرار و موقعيت نصب RSU در محدوده ورودي تونل شيرين­ سو

آزمون عملکرد RSU

پس از نصب RSU به ترتيب تشريح شده در بخش قبل، عملکرد آن در کاربرد شماره 3 مورد آزمون قرار گرفته است. در نتيجه اجراي اين کاربرد از زمان نصب RSU در ساعت 14:00 روز 92/08/15، اطلاعات تعدادي از خودروهاي عبوري به ترتيبي که در تصوير 3 مشاهده مي­ شود در پايگاه داده سامانه ثبت شده است که صحت عملکرد آن را نشان مي­دهد. در اين شکل که نمايي از واسط گرافيکي نرم­ افزار کنترل و مانيتورينگ مرکز CCR سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي مي­ باشد، اطلاعات هفت دستگاه از اتوبوس­ هاي شرکت رويال سفر ايرانيان که به واحدهاي درون­ خودرويي OBU مجهز هستند قابل مشاهده مي­باشد. اين اطلاعات شامل سرعت، جهت و موقعيت مکاني اين خودروها در زمان شناسايي توسط RSU مي­ باشد که به صورت تجمعي در بازه­ هاي زماني مورد نظر، تصويري از وضعيت ترافيکي در محدوده تونل شيرين­ سو را نشان مي­دهد. علاوه بر اين اطلاعات، فاصله مکاني خودروها از محل نصب RSU نيز در زمان شناسايي توسط سامانه، محاسبه و نمايش داده مي­ شود.

تصوير 3 - نمايي از نرم­ افزار مرکز CCR در بخش رديابي خودروهاي عبوري و ارائه داده­ هاي ترافيکي

 

به طوري که در تصوير 3 مشاهده مي­ شود، خودروهايي که به سمت رشت از تونل خارج مي­شوند، در فاصله کوتاهي نسبت به RSU مورد شناسايي قرار مي­ گيرند. علت اين موضوع آن است که سامانه رديابي خودرو در داخل تونل به علت قطع ارتباط با ماهواره­ هاي GPS غيرفعال مي­ شود و پس از خروج از تونل به مدت زمان کوتاهي براي برقراري مجدد اين ارتباط نيازمند خواهد بود. در اولين زماني که خودرو مي­ تواند در پاسخ به درخواست RSU ، موقعيت و سرعت خود را ارسال نمايد، به نزديکي محل نصبRSU   رسيده است و به اين دليل امکان شناسايي آن در فاصله دورتر وجود ندارد. اما در جهت مخالف، خودروها از فاصله نسبتاً دور قابل شناسايي هستند. اين فاصله بسته به شرايط و نحوه نصب آنتن راديويي خودروها و طول کابل مصرفي براي نصب اين آنتن و همچنين با توجه به شرايط محيطي متفاوت خواهد بود. براي مثال در بين خودروهاي قابل مشاهده در تصوير 3، آنتن خودرو شماره  256 ع 93 ايران/ 33 با استفاده از يک کابل آنتن يک­ ونيم متري (با تضعيف dB 1.7) نصب شده است، در حاليکه طول اين کابل در خودروهاي ديگر سه متر و با تضعيف بيشتر مي­ باشد. به طوري که در تصوير مشاهده مي­ شود، اين خودرو در فاصله دورتري نسبت به ساير خودروها (در فاصله 1074 متري) شناسايي شده است. تصوير 4 موقعيت مکاني اين خودرو را در زمان شناسايي توسط RSU نشان مي­ دهد.

 

تصوير 4 - موقعيت مکاني خودرو شماره 256 ع 93 ايران/ 33 در زمان شناسايي توسط RSU

 

در نصب RSU در محدوده تونل شيرين­ سو، علاوه بر آزمون کاربردهاي مورد نظر، آزمون امکان استفاده از برق شبانه موجود در تجهيزات روشنايي کنار مسير و پايداري اين روش براي تأمين برق مصرفي مورد نياز نيز مد نظر بوده است. در اينجا با استفاده از برق شبانه که روشنايي محل را در زمان تاريکي هوا تأمين مي­ کند، باطري تجهيزات شارژ شده و برق 12 ولت DC لازم براي کارکرد RSU در طول روز تأمين مي­ شود. ترکيب­ بندي اجزاء بکارگرفته شده براي تأمين برق مصرفي RSUها به اين شيوه، در تصوير 5 نشان داده شده است.

 

تصوير 5 - ترکيب­ بندي اجزاء منبع تغذيه RSU در محل­ هايي که امکان استفاده از برق شبانه وجود دارد.

 

نحوه نصب و استقرار واحد منبع تغذيه در کنار واحد RSU بر روي تير روشنايي در تصوير 6 نشان داده شده است.

تصوير 6 - نحوه نصب و استقرار واحد منبع تغذيه RSU (واحد سمت چپ)

 

 

 

 


[1] Road Side Unit

 

 

 

 

 

 ضمایم
 
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۵/۲
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است