صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 نصب و آزمون عملکرد هجدهمين RSU در مسير اجراي آزمايشي پروژه (در محل خروجي به سمت سنگر و لاهيجان در آزادراه قزوين- رشت)

 

symbicort inhaler coupon

symbicort generic brand

مقدمه

تجهيزات مورد نظر براي نصب در کنار مسير اجراي پروژه موسوم به [1]RSU در نقاطي نصب مي­ شوند که از استعداد اجراي کاربردهاي تعريف شده در پروژه برخوردار باشند.  در تمام RSUهاي پروژه پيش­ بيني شده است که کاربرد شماره 3 (رديابي خودروهاي عبوري و جمع­ آوري داده­ هاي ترافيکي) اجرا گردد. در کنار اين کاربرد مشترک، هر RSU يک يا چند کاربرد ديگر را نيز اجرا مي­ کند که بستگي به محل انتخاب شده براي نصب آن دارد. در اين گزارش به اختصار به نحوه نصب و آزمون عملکرد هجدهمينRSU  در محل خروجي به سمت سنگر و لاهيجان در آزادراه قزوين- رشت پرداخته شده است. تصاوير 1 و 2 موقعيت مکاني نصب اين RSU را نشان مي­ دهد.

 

       تصاوير 1 و 2- موقعيت مکاني نصب RSU در محل خروجي به سمت سنگر و لاهيجان در آزادراه قزوين - رشت

اين RSU کاربردهاي تعريف شده زير را اجرا مي­کند:

  • کاربرد شماره 3 : رديابي خودروهاي عبوري و جمع­ آوري داده­ هاي ترافيکي،
  • کاربرد شماره 6 : اعلام وضعيت جاده به لحاظ محدوديت­ هاي ترافيکي و پديده­ هاي هواشناسي،
  • کاربرد ويژه: هشداردهي ايمني پويا،

 

موقعيت نصب RSU

با توجه به در نظرگرفته شدن کاربردهاي فوق­ الذکر، بويژه کاربرد شمار 6 براي اطلاع­ رساني پيام­ هاي ايمني به خودروهايي که به سمت رودبار و قزوين در حرکت هستند، اين RSU بايد در مکاني نصب شود که علاوه بر داشتن ديد کافي نسبت به دو سمت آزادراه، امکان برقراري ارتباط با شبکه GPRS نيز براي آن فراهم باشد. از اينرو با بررسي­ هاي انجام شده، دکل نظارت تصويري مسقر در محل فوق­ الذکر (در فاصله 16 کيلومتر بعد از RSU نصب شده در محل ايستگاه دريافت عوارض آزادراه به سمت رشت) براي نصب هجدهمين  RSU مناسب تشخيص داده شد. قابل ذکر است در اين محل پيش­ بيني­ هاي قبلي توسط سازمان راهداري و حمل­ ونقل جاده­ اي براي اتصال به شبکه فيبر نوري جهت انتقال تصاوير دوربين­ هاي نظارت تصويري صورت گرفته است. بهره­ برداري از اين امکان مي­ تواند شرايط به مراتب پايدارتري را براي ارسال داده­ هاي سامانه بين تجهيزات کنار مسير و خودروهاي عبوري فراهم نمايد که از طريق نصب RSU در اين محل قابل ارزيابي خواهد بود. با اين وصف، پس از هماهنگي­ هاي لازم با سازمان راهداري و حمل­ ونقل جاده­ اي و با مساعدت اداره کل و پايان­ه اي استان گيلان، شرايط و تمهيدات لازم براي نصب RSU در اين محل فراهم گرديد. در تصاوير 3 و 4، نحوه استقرار و موقعيت نصب RSU در اين محل نشان داده شده است.

با ورود خودروهاي مجهز به واحدهاي درون­­ خودروييOBU به محدوده پوشش آنتن راديويي RSU ، اطلاعات رديابي اين خودروها از طريق پروتکل DSRC به RSU منتقل مي­ شود. اين اطلاعات در اولين ارتباط برقرار شده ميان RSU و مرکز CCR از طريق يک شبکه اختصاصي (APN) بر روي شبکه GPRS، به اين مرکز منتقل و در پايگاه داده آن ثبت مي ­شوند. بر مبناي نتايج پردازش اين اطلاعات، متناسباً پيام­ هاي هشدار لازم به رانندگان خودروها داده خواهد شد. اين پيام­ ها به شکل صوتي و تصويري (در صورت نصب صفحه نمايش در داخل خودروها) منتقل مي­ شوند. قابل ذکر است آماده­ سازي اين پيام­ ها بايد از طريق همکاري مراکز ذيربط از جمله مرکز مديريت راه­ هاي کشور و يا عوامل محلي مانند مراکز مديريت راه­ هاي استان­هاي گيلان و قزوين صورت گيرد.

تصاوير  3 و 4 - نحوه استقرار و موقعيت نصب RSU در محل خروجي به سمت سنگر و لاهيجان در آزادراه قزوين - رشت

 

آزمون عملکرد RSU
پس از نصب RSU به ترتيب تشريح شده در بخش قبل، عملکرد آن در کاربرد شماره 3 مورد آزمون قرار گرفته است. در نتيجه اجراي اين کاربرد از زمان تکميل نصب RSU و دريافت برق مورد نياز آن از طريق تابلو تغذيه و کنترل برق دکل در ساعت 14:00 روز 92/09/03، اطلاعات تعدادي از خودروهاي عبوري به ترتيبي که در تصوير 5 مشاهده مي­ شود در پايگاه داده سامانه ثبت شده است که صحت عملکرد آن را نشان مي­ دهد. در اين تصوير که نمايي از واسط گرافيکي نرم­ افزار کنترل و مانيتورينگ مرکز CCR سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي مي­ باشد، اطلاعات هشت دستگاه از اتوبوس­ هاي شرکت رويال سفر ايرانيان که به واحدهاي درون­خودرويي OBU مجهز هستند قابل مشاهده مي­ باشد. اين اطلاعات شامل سرعت، جهت و موقعيت مکاني اين خودروها در زمان شناسايي توسط RSU مي­ باشد که به صورت تجمعي در بازه­ هاي زماني مورد نظر، تصويري از وضعيت ترافيکي در محدوده نصب RSU را نشان مي­ دهد. علاوه بر اين اطلاعات، فاصله مکاني خودروها از محل نصب RSU نيز در زمان شناسايي توسط سامانه، محاسبه و نمايش داده مي­ شود.

تصوير 5 - نمايي از نرم­ افزار مرکز CCR در بخش رديابي خودروهاي عبوري و ارائه داده­ هاي ترافيکي

به طوري که در تصوير 3 مشاهده مي ­شود، خودروهايي که به سمت رشت حرکت مي­ کنند، در فاصله کمتري  نسبت به سمت مقابل توسط RSU مورد شناسايي قرار مي­گيرند. علت اين موضوع انحناء مسير حرکت خودروها به سمت رشت قبل از موقعيت نصب RSU مي باشد که در تصوير 2 به خوبي قابل مشاهده مي­ باشد. در اين سمت، خودروها در فاصله نزديکتري از RSU در محدوده پوشش آن قرار مي­ گيرند. اما در جهت مخالف، خودروها از فاصله نسبتاً دور قابل شناسايي هستند. اين فاصله بسته به شرايط و نحوه نصب آنتن راديويي خودروها و طول کابل مصرفي براي نصب اين آنتن (و ميزان تضعيف آن) و همچنين با توجه به شرايط محيطي متفاوت خواهد بود. در بين خودروهاي قابل مشاهده در تصوير 5، خودرو شماره  912 ع 11 ايران/ 22 با استفاده از يک کابل سه متري (با تضعيف dB 3.1) در فاصله دورتري نسبت به ساير خودروها (در فاصله 1322 متري) شناسايي شده است. تصوير 6 موقعيت مکاني اين خودرو را در زمان شناسايي توسط RSU نشان مي­ دهد.

تصوير 6 - موقعيت مکاني خودرو شماره 912 ع 11 ايران/ 22 در زمان شناسايي توسط RSU

در نصب RSUهاي سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي بر روي سازه­ هاي موجود و در کنار ساير تجهيزات هوشمندسازي و کنترل تردد معابر شهري و جاده­ اي مانند دکل­ هاي نظارت تصويري، علاوه بر بهره ­مندي از امکانات پشتيباني اين تجهيزات و سهولت در تأمين برق مصرفي و همچنين حصول اطمينان نسبي نسبت به امنيت تجهيزات، موضوع بررسي امکان پذيري يکپارچه­ سازي خدمات سامانه با خدمات مرسوم در حوزه حمل­ ونقل هوشمند نيز مد نظر مي­ باشد که پيگيري آن در دستور کار مديريت پروژه قرار دارد.

با توجه به برنامه توسعه ارتباطات بين تجهيزات منصوبه بر روي دکل­ هاي نظارت تصويري از طريق يک شبکه فيبر نوري، برقراري ارتباط بين تجهيزات سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي و ايجاد يک بستر يکپارچه براي تبادل داده­ هاي اين تجهيزات نيز از طريق مزبور در دوره اجراي آزمايشي پروژه قابل آزمون خواهد بود.

تصوير 7 نمايي از چگونگي دريافت برق مصرفي RSU از طريق تابلو کنترل برق و ارتباطات دکل مستقر در محل را نشان مي­دهد. در اينجا برق 220ولت AC با رعايت اصول حفاظتي لازم از تابلو دريافت شده و بعد از تبديل به برق 12 ولت DC توسط يک کنترلر شارژ باطري، از طريق POE و کابل شبکه به RSU منتقل شده است.

تصوير 7 - نحوه تأمين و انتقال برق مصرفي RSU

 

[1] Road Side Unit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ضمایم
 
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۵/۲
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است