صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 نصب و آزمون عملکرد بيست و چهارمين RSU در مسير اجراي آزمايشي پروژه (در محل نصب دوربين‌هاي کنترل سرعت خودروها واقع در ابتداي آزادراه رشت - قزوين بعد از شهر منجيل)

 

   مقدمه

تجهيزات مورد نظر براي نصب در کنار مسير اجراي پروژه موسوم به [1]RSU در نقاطي نصب مي­شوند که از استعداد اجراي کاربردهاي تعريف شده در پروژه برخوردار باشند.  در تمام RSUهاي پروژه پيش­بيني شده است که کاربرد شماره 3 (رديابي خودروهاي عبوري و جمع­آوري داده­هاي ترافيکي) اجرا گردد. در کنار اين کاربرد مشترک، هر RSU يک يا چند کاربرد ديگر را نيز اجرا مي­کند که بستگي به محل انتخاب شده براي نصب آن دارد. در اين گزارش به اختصار به نحوه نصب و آزمون عملکرد بيست­وچهارمينRSU در محل نصب دوربين­هاي کنترل سرعت خودروها واقع در ابتداي آزادراه رشت - قزوين بعد از شهر منجيل پرداخته شده است. تصاوير 1 و 2 موقعيت مکاني نصب اين RSU را نشان مي­دهد.

 

تصاوير 1 و 2- موقعيت مکاني نصب RSU در بر روي سازه استقرار دوربين­هاي کنترل سرعت خودروها

اين RSU کاربردهاي تعريف شده زير را اجرا مي­کند:

-        کاربرد شماره 3 : رديابي خودروهاي عبوري و جمع­آوري داده­هاي ترافيکي،

-        کاربرد شماره 6 : اعلام وضعيت جاده به لحاظ محدوديت­هاي ترافيکي و پديده­هاي هواشناسي،

-        کاربرد ويژه: هشداردهي ايمني پويا،

 موقعيت نصب RSU

با توجه به در نظرگرفته شدن کاربردهاي فوق­الذکر، بويژه کاربرد اطلاع­رساني پيام­هاي ايمني به خودروهايي که به سمت گردنه کوهين در حرکت هستند (در خصوص وضعيت جاده در مسير کوهستاني پيش­ِرو) و همچنين به منظور اعلام وضعيت ترافيکي در محدوده منجيل تا رودبار براي خودروهايي که به سمت رشت حرکت مي­کنند، موقعيت نصب اين RSU بر روي سازه فلزي دوربين­هاي کنترل سرعت خودروهاي عبوري واقع در نزديکي منجيل در نظر گرفته شده است. با استقرار RSU در اين مکان و استفاده از داده­هاي جمع­آوري شده توسط آن، در کنار داده­هاي RSU رودبار (که به فاصله 16 کيلومتر و قبل از خروجي رودبار به سمت رشت نصب شده است)، امکان برآورد زمان سفر بين شهرهاي منجيل و رودبار در هر دو مسير به صورت کاملاً پويا (به عنوان يکي از کاربردهاي عملياتي سامانه در آينده) نيز فراهم خواهد شد. با نصب RSU در اين محل، و با توجه به امکان برقراري ارتباط با شبکه GPRS براي تبادل اطلاعات با مرکز کنترل و مانيتورينگ سامانه (CCR)، امکان پيام­رساني به خودروهاي عبوري در دو سمت آزادراه فراهم خواهد بود. با اين وصف، پس از هماهنگي­هاي لازم با سازمان راهداري و حمل­ونقل جاده­اي و با مساعدت اداره کل حمل­ونقل و پايانه­هاي استان گيلان و با همکاري مؤثر شرکت انديشه نگاران کيا، شرايط و تمهيدات لازم براي نصب RSU در اين محل فراهم گرديد. در تصوير 3 نحوه استقرار و موقعيت نصب RSU در اين محل نشان داده شده است.

با ورود خودروهاي مجهز به واحدهاي درون­­خودروييOBU به محدوده پوشش آنتن راديويي RSU ، اطلاعات رديابي اين خودروها از طريق پروتکل DSRC به RSU منتقل مي­شود. اين اطلاعات در اولين ارتباط برقرار شده ميان RSU و مرکز CCR از طريق يک شبکه اختصاصي (APN) بر روي شبکه GPRS، به اين مرکز منتقل و در پايگاه داده آن ثبت مي­شوند. بر مبناي نتايج پردازش اين اطلاعات، متناسباً پيام­هاي هشدار و اطلاع­رساني­هاي لازم به رانندگان خودروها منعکس خواهد شد. اين پيام­ها به شکل صوتي و تصويري (در صورت نصب صفحه نمايش در داخل خودروها) منتقل مي­شوند. قابل ذکر است آماده­سازي اين پيام­ها بايد از طريق همکاري مراکز ذيربط از جمله مرکز مديريت راه­هاي کشور و يا عوامل محلي مانند مراکز مديريت راه­هاي استان­هاي گيلان و قزوين صورت گيرد.

 

تصوير  3 - نحوه استقرار و موقعيت نصب RSU  بر روي سازه فلزي دوربين­هاي کنترل سرعت

آزمون عملکرد RSU

پس از نصب RSU به ترتيب تشريح شده در بخش قبل، عملکرد آن در کاربرد شماره 3 مورد آزمون قرار گرفته است. در نتيجه اجراي اين کاربرد از زمان نصب RSU در ساعت 17:00 روز 10/10/92، اطلاعات تعدادي از خودروهاي عبوري به ترتيبي که در تصوير 4 مشاهده مي­شود در پايگاه داده سامانه ثبت شده است که صحت عملکرد آن را نشان مي­دهد. در اين تصوير که نمايي از واسط گرافيکي نرم­افزار کنترل و مانيتورينگ مرکز CCR سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي مي­باشد، اطلاعات هفت دستگاه از اتوبوس­هاي شرکت رويال سفر ايرانيان و سه دستگاه کرايه سواري بين­شهري که به واحدهاي درون­خودرويي OBU مجهز هستند قابل مشاهده مي­باشد. اين اطلاعات شامل سرعت، جهت و موقعيت مکاني اين خودروها در زمان شناسايي توسط RSU مي­باشد که به صورت تجمعي در بازه­هاي زماني مورد نظر، تصويري از وضعيت ترافيکي در محدوده محدوده نصب RSU را نشان مي­دهد. علاوه بر اين اطلاعات، فاصله مکاني خودروها از محل نصب RSU نيز در زمان شناسايي توسط سامانه، محاسبه و نمايش داده مي­شود.

تصوير 4 - نمايي از نرم­افزار مرکز CCR در بخش رديابي خودروهاي عبوري و ارائه داده­هاي ترافيکي

به طوري که در تصوير 4 مشاهده مي­شود، خودروهايي که به سمت رشت در حرکت هستند در فاصله کمتري نسبت به خودروهاي در حال حرکت به سمت رشت مورد شناسايي قرار گرفته­اند. علت اين موضوع، هندسه مسير و پيچ جاده در مسير قزوين به رشت قبل از محل نصب RSU مي­باشد. موقعيت اين پيچ در تصوير 5 ديده مي­شود و محدوديت ديد RSU در اين سمت نسبت به سمت مقابل که در تصوير 1 مشاهده مي­شود، قابل مقايسه است.

تصوير 5 - موقعيت پيچ مسير بعد از محل نصب RSU به سمت قزوين

در نصب RSUهاي سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي بر روي سازه­هاي موجود و در کنار ساير تجهيزات هوشمندسازي و کنترل تردد معابر شهري و جاده­اي مانند دکل­هاي نظارت تصويري، علاوه بر بهره­مندي از امکانات پشتيباني اين تجهيزات و سهولت در تأمين برق مصرفي و همچنين حصول اطمينان نسبي در خصوص امنيت تجهيزات، موضوع بررسي امکانپذيري يکپارچه­سازي خدمات سامانه با خدمات مرسوم در حوزه حمل­ونقل هوشمند نيز مد نظر  مي­باشد که پيگيري آن در دستور کار مديريت پروژه قرار دارد. RSU بيست­وچهارم در محلي نصب شده است که امکان دريافت برخي اطلاعات ترافيکي مسير و تردد خودروها در آن وجود دارد. داده­هاي حاصل از عملکرد دوربين­هاي مستقر در محل و همچنين سامانه ترددشمار آن مي­توانند در يک تعامل و هماهنگي قابل انجام از طريق سازمان راهداري و   حمل­ونقل جاده­اي، با داده­هاي سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي تجميع شده و موجبات اجراي کاربردهاي جديد در حوزه مديريت ترافيک جاده­اي را فراهم نمايند. 

علاوه بر اين هم­اينک در مسير اجراي پايلوت، برخي تجهيزات قابل بهره­برداري براي توليد اطلاعات ارزشمند جهت اطلاع­رساني به خودروها وجود دارند که راه­اندازي و تجميع داده­هاي توليدي آنها براي ارتقاء سطح خدمات سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي بسيار ارزشمند خواهد بود. نمونه اين تجهيزات، وجود دو واحد تجهيزات هواشناسي مستقر در حاشيه آزادراه در محدوده گردنه کوهين مي­باشد که به نظر تاکنون به طور عملياتي راه­اندازي نشده­اند و مي­توانند با پيگيري اداره کل راه­وشهرسازي استان قزوين به مدار استفاده وارد شوند. موقيت استقرار اين واحدها به­گونه­اي است که داده­هاي آنها از طريق RSUهاي واقع در قبل و بعد از محدوده گردنه کوهين قابل اطلاع­رساني به خودروهاي عبوري خواهد بود. تصوير 6 وضعيت کنوني و محل استقرار يکي از اين واحدهاي هواشناسي را نشان مي­دهد. قابل ذکر است    هم­اکنون در نزديکي اين محل که در محدوده نيکويه در 5 کيلومتري راهدارخانه گردنه کوهين قراردارد، يکي از RSUهاي سامانه نصب و به بهره­برداري رسيده است. 

 

تصوير 6 - موقعيت استقرار يکي از واحدهاي هواشناسي موجود در محدوده گردنه کوهين

با نصب تجهيزات کنار مسير در امتداد آزادراه تهران - رشت در 16 نقطه، امکان رديابي خودروهاي مشارکت­کننده در اجراي پايلوت و انتقال داده­هاي ترافيکي آنها در هنگام عبور از محدوده پوشش راديويي اين تجهيزات در مرکز کنترل و مانيتورينگ سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي فراهم آمده است. تصوير 7 نمايي از واسط کاربري اين مرکز را در بخش مشاهده سابقه رديابي يکي از خودروها را نشان مي­دهد. عملکرد RSU نصب شده در محدوده منجيل در اين تصوير قابل مشاهده است. 

 

تصوير 7 - سابقه رديابي يکي از خودروهاي مشارکت کننده در اجراي پايلوت

قابل ذکر است اولين RSU در فاصله 9 کيلومتري از ابتداي بزرگراه تهران - کرج و آخرين RSU در فاصله 14 کيلومتري شهر رشت نصب شده­اند.



[1] Road Side Unit

 

 

 

 

 ضمایم
 
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۵/۲
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است