صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 نصب و آزمون عملکرد سي ودومين RSU در مسير اجراي آزمايشي پروژه (تقاطع خيابان هاي خيام و بوعلي سينا در شهر قزوين)

 

claritin pregnancy rating

claritin and pregnancy squatters.com

ketoconazol ovulos

ketoconazol review ketoconazol shampoo ketoconazol 500mg

1- مقدمه

تجهيزات مورد نظر براي نصب در کنار مسير اجراي آزمايشي پروژه موسوم به [1]RSU در نقاطي نصب مي­شوند که از استعداد اجراي کاربردهاي تعريف شده در پروژه برخوردار باشند. در تمام RSUهاي پروژه پيش­بيني شده است که کاربرد شماره 3 (رديابي خودروهاي عبوري و جمع­ آوري داده­ هاي ترافيکي) اجرا گردد. در کنار اين کاربرد مشترک، هر RSU يک يا چند کاربرد ديگر را نيز اجرا مي­کند که بستگي به محل انتخاب شده براي نصب آن دارد. در اين گزارش به اختصار به نحوه نصب و آزمون عملکرد سي­ ودومينRSU در تقاطع خيابان­ هاي خيام و بوعلي­ سينا در شهر قزوين پرداخته شده است.

اين RSU کاربردهاي تعريف شده زير را اجرا مي­کند:

  • کاربرد شماره 2: اولويت­ دهي عبور براي خودروهاي اورژانسي در تقاطع­ هاي مفروض،
  • کاربرد شماره 3 : رديابي خودروهاي عبوري و جمع­ آوري داده­ هاي ترافيکي،

 

2- موقعيت نصب RSU

با توجه به در نظرگرفته شدن کاربرد اولويت­دهي عبور خودروهاي اورژانسي در تقاطع تعيين شده از سوي مرکز اورژانس و فوريت­هاي پزشکي شهر قزوين، در مسير اعزام آمبولانس­هاي اين مرکز به سمت مرکز شهر که پس از خروج از پايگاه اين مرکز، از خيابان خيام به سمت جنوب حرکت مي­کنند، موقعيت نصب اين RSU بر روي پايه چراغ راهنمايي مستقر در تقاطع مورد نظر (تقاطع خيابان­هاي بوعلي­­سينا و خيام) تعيين شده است. با قرار گرفتن خودروي اورژانس در محدوده پوشش RSU و درخواست اولويت عبور از تقاطع، سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي اين درخواست را از طريق سازوکار توافق شده با مرکز کنترل ترافيک شهر قزوين به سامانه کنترل چراغ راهنمايي منتقل کرده و حسب مورد، تغييرات لازم در وضعيت چراغ راهنمايي براي اولويت عبور به خودروي اورژانس اعمال مي­گردد.

با نصب RSU در اين محل، و با توجه به امکان برقراري ارتباط با شبکه GPRS براي تبادل اطلاعات با مرکز کنترل و مانيتورينگ سامانه (CCR)، امکان ثبت لحظه­اي درخواست­ خودروهاي اورژانس و پاسخ کنترلر چراغ راهنمايي به هر درخواست براي اطلاع کاربردان سامانه در مرکز اورژانس فراهم مي­گردد تا از اين طريق بتوانند نظارت لازم بر انجام مأموريت خودروهاي اورژانس داشته باشند. به اين منظور، پس از انجام هماهنگي­هاي لازم با شهرداري قزوين، شرايط مورد نياز براي نصب RSU در اين محل فراهم گرديد. در تصوير 1 نحوه استقرار و موقعيت نصب RSU در اين محل نشان داده شده است.

با ورود خودروهاي مجهز به واحدهاي درون­­خودروييOBU به محدوده پوشش آنتن راديويي RSU ، اطلاعات رديابي اين خودروها نيز از طريق پروتکل DSRC به RSU منتقل مي­شود. اين اطلاعات در اولين ارتباط برقرار شده ميان RSU و مرکز CCR از طريق يک شبکه اختصاصي (APN) بر روي شبکه GPRS، به اين مرکز منتقل و در پايگاه داده آن ثبت مي­شوند.

تصوير  1 - نحوه استقرار و موقعيت نصب RSU  بر روي پايه چراغ راهنمايي

 

3- آزمون عملکرد RSU

پس از نصب RSU به ترتيب تشريح شده در بخش قبل، عملکرد آن در کاربردهاي شماره 2 و 3 مورد آزمون قرار گرفته است. صحت اجراي کاربرد شماره 2 با مشاهده عکس­العمل کنترلر چراغ راهنمايي پس از دريافت فرامين سامانه، که با روشن شدن LEDهاي مربوط به رله­ هاي بخش EVP[2] در اين کنترلر مشخص مي­شود، مورد تأئيد قرار گرفته است. اين عملکرد از طريق پاسخ سامانه به OBU نصب شده بر روي خودروي اورژانس که به صورت پيام صوتي به اطلاع راننده خودرو مي­رسد نيز قابل مشاهده مي­باشد. تصوير 2، تجهيزات مورد استفاده براي آزمون عملکرد اين کاربرد را نشان مي­دهد

تصوير 2 - نمايي از نرم­افزار مرکز CCR در بخش رديابي خودروهاي عبوري و ارائه داده­هاي ترافيکي

در داخل خودروي اورژانس، پس از ارسال درخواست اولويت عبور که با فشار دادن يک دکمه توسط راننده صورت مي­گيرد، از طريق بلندگوي OBU، پيغام صوتي "با درخواست شما مؤافقت مي­شود" پخش مي­گردد و بسته به وضعيت چراغ راهنمايي، تغييرات زير مشاهده مي­شوند:

  • اگر چراغ راهنمايي در وضعيت قرمز باشد، زمان آن به 7 ثانيه کاهش مي­يابد و بعد چراغ سبز مي­شود تا خودروي اورژانس بتواند سريعتر از تقاطع عبور نمايد.
  • اگر چراغ در وضعيت سبز باشد، اين وضعيت تا زمان عبور خودروي اورژانس از تقاطع تمديد مي­گردد و پس از تشخيص عبور خودرو از تقاطع توشط RSU، چراغ به وضعيت عادي بازمي­گردد.

صحت اجراي کاربرد شماره 3 نيز از طريق اطلاعات ثبت شده در مرکز CCR مورد آزمون قرار گرفته است. در نتيجه اجراي اين کاربرد، اطلاعات خودروهاي عبوري به ترتيبي که در تصوير 3 مشاهده مي­شود در پايگاه داده سامانه ثبت مي­شود که صحت عملکرد آن را نشان مي­دهد. در اين تصوير که نمايي از واسط گرافيکي نرم­افزار کنترل و مانيتورينگ مرکز CCR سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي مي­باشد، اطلاعات خودروي اورژانس شماره 319 الف 13 ايران/79 که يک واحد درون­خودرويي OBU بر روي آن نصب شده است، قابل مشاهده مي­باشد. اين اطلاعات، سرعت، جهت و موقعيت مکاني خودروهاي عبوري در زمان شناسايي توسط RSU را نشان مي­دهند. علاوه بر اين اطلاعات، فاصله مکاني خودروها از محل نصب RSU نيز در زمان شناسايي توسط سامانه، محاسبه و نمايش داده مي­شود.

تصوير 3 - نمايي از نرم­افزار مرکز CCR در بخش رديابي خودروهاي عبوري و ارائه داده­هاي ترافيکي

به طوري که در تصوير 3 مشاهده مي­شود، خودروي اورژانس در مسير شمال به جنوب، در فاصله 324 متري و در مسير شرق به غرب، در فاصله 250 متري از محل استقرار RSU مورد شناسايي قرار گرفته است. تصوير 4، موقعيت اين خودرو را در زمان شناسايي در مسير شمال به جنوب نشان مي­دهد. قابل ذکر است که رانندگان خودروهاي اورژانسي با آموزش­هايي که به ايشان داده مي­شود، با توجه به شرايط ترافيکي در مسير پيشِ­روي خود، زمان درخواست اولويت عبور از تقاطع­ها را به طور مناسب و هماهنگ با سازوکار طراحي شده براي اين کاربرد انتخاب خواهند کرد. انتخاب نامناسب زمان درخواست عبور، در شرايطي که مسير مقابل بسته است، مي­تواند به بروز اختلال در حرکت خودروها در مسيرهاي ديگر منتهي به تقاطع منجر شود.

تصوير 4 - موقعيت خودروي اورژانسي به هنگام شناسايي توسط RSU در مسير شمال به جنوب

اين RSU به همراه RSU نصب شده مشابه در تقاطع خيابان بوعلي سينا با خيابان نادري، امکان ارزيابي کاربرد اولويت دهي عبور خودروهاي اورژانسي از تقاطع هاي شهري و بررسي اثربخشي آن در ارتقاء شاخص هاي عملکردي اين خودروها را فراهم خواهند کرد. اين شاخص ها عبارتند از زمان رسيدن خودروي اورژانس به بالين بيمار و زمان رسانيدن بيمار به بيمارستان که انتظار مي رود با اجراي اين کاربرد به ميزان مؤثري بهبود يابند.

 


[2] Emergency Vehicle Priority


[1] Road Side Unit

 

 

 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۵/۲
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است