صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
  مشکل اصلي سپهتن چيست؟

 

melatonin and weed before bed

melatonin and weed

کنترل عملکرد ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر، همواره از دغدغه‌هاي مسئولين ذي‌ربط بوده و هست، چنانکه در سال‌هاي اخير دستگاه‌هاي متعددي بدين منظور طرح‌ريزي و حتي اجراشده است تا ايمني راه‌ها و مسافرين ارتقاء يابد.

به گزارش خبرنگار تين نيوز،
 دوربين‌هاي کنترل سرعت، سامانه‌هاي تردد شمار، تابلوهاي هشدار و اطلاع‌رساني و سامانه کنترل سرعت « GPS » آفلاين که توسط پليس‌راه براي ناوگان اتوبوس اجراشده است، ازجمله اين دستگاه‌ها بودند تا بيش‌ازپيش ايمني راه‌ها افزايش يابد.

در خصوص اين موضوع گفتگويي داشتيم با حبيب رستمي، مدير گروه پژوهشي فناوري اطلاعات در سازمان جهاد دانشگاهي صنعتي شريف که بخش اول آن در گزارشي با عنوان «سپهتن زير ذره‌بين کارشناسان» 
در پايگاه خبري تين‌نيوز منتشر شد و اکنون ادامه اين گفتگو را به شرح زير مي‌خوانيد؛

مشکل اصلي اين سامانه در حال حاضر چيست؟
يکي از مشکلات پروژه سپهتن اين است که در اين بخش از استانداردهاي مناسب و لازم و معتبر جهاني استفاده‌ نشده و از استانداردي استفاده‌ شده که اساساً براي اين کار ابداع نشده است؛ استاندارد مورد استفاده در سپهتن براي اين است که حجم اطلاعات کمي را در فاصله کوتاه و با سرعت‌ پايين منتقل کند، در واقع از استانداردي استفاده کرده‌اند که بيشتر براي اجراي سامانه پرداخت الکترونيکي عوارض استفاده مي‌شود و براي هدف سپهتن اساساً پاسخگو نيست.

در پرداخت الکترونيک عوارض، خودروها متوقف مي‌شوند، حجم اطلاعات کمي نياز دارند و از فاصله بسيار نزديک اطلاعات مبادله مي‌شود. درحالي‌که ما در سپهتن چنين چيزي نمي‌خواهيم؛ بنابراين استاندارد DSRC روي باند 8/5 گيگاهرتز که مخصوص پرداخت الکترونيکي عوارض است و در اين سامانه استفاده‌ شده است، به‌هيچ‌وجه براي پاسخ به نياز ما مناسب نيست.

چه استانداردي مي‌تواند نياز واقعي را در اين خصوص برآورده کند؟
آن چيزي که ما براي سپهتن نياز داريم با پروتکل ارتباطي مبتني بر استاندارد 802.11p است که روي باند 9/5 گيگاهرتز کار مي‌کند و مي‌تواند نيازهاي ما در اين پروژه را تأمين بکند و به‌راحتي حجم بالايي از اطلاعات مثل تصوير راننده، اطلاعات ترافيکي کل مسير و ... را در سرعت‌بالا و از فاصله دور ارسال کند. با اين پروتکل، سامانه سپهتن مي‌تواند تمامي اطلاعات را از فاصله مناسب براي پليس‌ ارسال کند که مأمورين پليس وقت اقدام داشته باشد.

نکته ديگر در مورد سپهتن اين است که به‌هرحال در اتوبوس و سيستم حمل‌ونقل مسافر، تعداد زيادي مسافر وجود دارند که همه هم جان خود را دوست دارند و در خيلي از موارد اين مسافران تذکرات لازم را به راننده مي‌دهند، بنابراين جايي که بايد بهاي بيشتري به سپهتن بدهند سيستم حمل‌ونقل بار است يعني در کاميون‌ها، تريلرها، کشنده‌ها و ... بايد بسيار جدي‌تر گرفته شود. پس مشکل بعدي سامانه سپهتن در شرايط فعلي اين است که محدود به اتوبوس‌ها شده است، درحالي‌که اتوبوس‌ها عوامل کنترلي نسبتاً خوبي دارند.

با توجه به مطالب عرض شده اگر به اين مسائل توجه بشود و ايرادات آن برطرف شود، اين پروژه قطعاً موفق خواهد بود، نه اينکه جزو اولين کشورهايي هستيم که اين پروژه را اجرا مي‌کنيم؛ اما با توجه به شرايط جاده‌اي که داريم، ما جزو کشورهايي هستيم که بيشترين بهره‌برداري را از اين سامانه خواهيم داشت.

نکته بسيار حائز اهميت ديگر اين است که برخورد ما طوري نباشد که اين دستگاه‌ها را نصب کنيم، هزينه آن را هم از رانندگان دريافت کنيم و فقط قصد کنترل کردن داشته باشيم. در اين صورت رانندگان با طرح و اجراي صحيح آن همکاري نخواهند کرد. اين دستگاه‌ها در همه جاي دنيا زماني به بهره‌برداري مطلوب مي‌رسند که براي رانندگان هم منفعت داشته باشند و بتوانند رضايت کاربران را جلب کند.

اگر منفعت‌ها درست تعريف شوند، رانندگان حتي در صورت کنترل شدن و پرداخت هزينه، با طرح همراهي مي‌کنند، رفتار ما در پروژه سپهتن به‌گونه‌اي است که رانندگان هيچ‌گونه احساس منفعتي نمي‌کنند، هرچند در کلان قضيه به نفعشان است، مثلاً يکي از اهداف پروژه سپهتن کنترل ساعت رانندگي رانندگان است به اين معني که نتوانند بيش از ساعت معيني رانندگي کنند، ممکن است در نگاه اوليه راننده با اين موافق نباشد و بخواهد با بيشتر رانندگي کردن پول بيشتري دربياورد، اما خب به ميزان استاندارد رانندگي کردن به نفع خودشان است اما متأسفانه ما اين‌گونه منافع را نمي‌بينيم.

به نظر مي‌رسد زيرساخت‌هايي نيز براي اين امر نياز است، اين زيرساخت‌ها شامل چه مواردي مي‌شود؟
بله نکته ديگر اينکه اگر بخواهيم سپهتن به کارايي کامل برسد لازم است شبکه و زيرساخت‌هاي مناسبي هم داشته باشيم، بايد دستگاه‌هايي را در جاده‌ها تعبيه بکنيم که به خودروها اطلاعات بدهند و از خودروها اطلاعات بگيرند، به‌عنوان‌مثال اگر بتوانيم سر پيچ‌هاي مهم دستگاهي تعبيه کنيم که بتواند اطلاعاتي مانند يخ‌زدگي، تصادف و راه‌بندان را به خودرو بفرستد رانندگان با حواس‌جمع و دقت بيشتري رانندگي خواهند کرد.

در دنيا امروزه نظر بر اين است که بايد از سامانه‌هاي فعال (اکتيو) استفاده شود نه غيرفعال (پسيو)، مثلاً ما از کيسه هوا استفاده مي‌کنيم، درحالي‌که کيسه هوا به‌عنوان سامانه غيرفعال براي بعد از تصادف است. ما بايد به سمت پيشگيري از تصادف برويم.

 اگر پروژه سپهتن به‌درستي اجرا شود مي‌تواند عامل و پيشران توسعه کاربردهاي فناوري ارتباطات خودرويي در کشور باشد که قابليت ذاتي آن برقراري ارتباط و هشداردهي بين خودروها براي جلوگيري از وقوع تصادفات خودرويي است.
 

(منبع :   سايت خبري صنعت حمل و نقل تين نيوز)       
1395/10/04

لینک ها
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۵/۲
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است