صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 سامانه فناوري ارتباطات خودرويي راهکاري جديد براي کاهش مصرف سوخت

 

فناوري ارتباطات خودرويي نه‌ تنها در افزايش ايمني و روان‌سازي ترافيک نقش عمده‌اي دارد، بلکه تاثير قابل توجهي در کاهش مصرف سوخت و همچنين آلودگي هوا خواهد داشت.

حبيب رستمي، مدير پروژه فناوري ارتباطات خودرويي درگفت وگو با خبرنگار شانا، با تعريف فناوري ارتباطات خودرويي گفت: منظور از فناوري ارتباطات خودرويي ساز وکارها و تجهيزاتي است که با ايجاد بستر ارتباطي ميان اجزاء الکترونيکي خودروها و تجهيزات ارتباطي نصب شده در کنار جاده‌ها، امکان تبادل داده ميان خودروها با يکديگر و همچنين خودروها با تجهيزات نصب شده در امتداد مسيرهاي عبوري، فراهم مي‌شود.

وي افزود: اين فناوري نه‌ تنها در افزايش ايمني و روان‌سازي ترافيک نقش عمده‌اي دارد، بلکه تاثير قابل توجهي نيز در کاهش مصرف سوخت و آلودگي هوا خواهد داشت.

رستمي تصريح کرد: با نصب تجهيزات درونخودرويي مبتني بر اين فناوري بر روي خودروها، امکان اعلام سرعت‌هاي پيشنهادي به خودروها از طريق تجهيزات نصب شده در کنار مسير فراهم مي‌شود. در اين صورت مي‌توان نرخ ورود خودروها را به مناطق پرازدحام ترافيکي به نحوي کنترل و مديريت نمود تا خودروها با سرعت کمتر و مناسب طول مسير حرکت خود را طي کرده و با نرخ پائين‌تري به اين مناطق وارد شوند.

 وي ادامه داد: به اين ترتيب ديگر شاهد ترافيک سنگين در اين مناطق نخواهيم بود، اين امکان ضمن افزايش ايمني حرکت خودروها، تأثير بسيار زيادي در کاهش مصرف سوخت آنها و کاهش آلايندهاي زيست محيطي ناشي از راه‌بندان‌هاي ترافيکي خواهد داشت.

مدير پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي به مزاياي ديگر اين فناوري اشاره و عنوان کرد: علاوه بر کاهش چشم‌گير در ميزان تلفات تصادفات جاده‌اي که بنا بر تجربيات جهاني به اثبات رسيده است، ارائه خدمات ارزش افزوده در بخش‌هايي مانند دريافت الکترونيکي عوارض تردد خودروها، خدمات بيمه مصرف محور و خدمات اطلاع رساني از ديگر مزيت‌هاي اين فناوري محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: در کشورهاي آمريکا، اتحاديه اروپا و کشورهاي شرق آسيا مانند ژاپن، چين، کره جنوبي و کشورهاي ديگر مانند استراليا، استفاده از اين فناوري شروع شده است، به عنوان مثال در کشور ژاپن که پيش از ديگران شروع به استفاده از اين فناوري کرده است، توانسته‌اند به کاهش قابل ملاحظه‌اي در ميزان سوانح و حوادث رانندگي دست يابند.

مدير پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي گفت:در کشورهاي اروپايي هدف‌گذاري مشخصي براي استفاده از اين فناوري براي کارآيي انرژي و کاهش مصرف سوخت خودروها به ميزان 20 تا 25 درصد صورت گرفته و در اين ارتباط پروژه‌هاي متعددي با حمايت کميسيون اروپا به انجام رسيده است.

رستمي با بيان اينکه پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي در يکي از شهرهاي کشور در حال اجراي آزمايشي است، عنوان کرد: با نصب تجهيزات اين فناوري بر روي اتوبوس‌هاي شهري و در محل‌هاي نصب چراغ‌هاي راهنمايي در مسير حرکت اتوبوس‌ها، و از طريق ارتباط با سامانه کنترل  چراغ‌هاي راهنمايي، نزديک شدن اتوبوس به چراغ راهنمايي تشخيص داده شده و با رعايت ضوابط تعيين شده، وضعيت چراغ راهنمايي به نحوي مديريت مي‌شود که اتوبوس بتواند بدون توقف از تقاطع عبور کند، اين موضوع در روان‌سازي ترافيک، کاهش مصرف سوخت و همچنين کاهش آلودگي هوا نقش موثري ايفا خواهد کرد.

مدير پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي گفت: در حال حاضر مذاکرات اوليه ميان سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران به عنوان کارفرماي اين پروژه با شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت آغاز شده است و در صدد آن هستيم با استفاده از مساعدت‌هاي اين شرکت بتوانيم گام‌هاي مؤثري براي توسعه فناوري مزبور برداريم که به طور قطع مي‌تواند به ميزان قابل توجهي از ميزان مصرف سوخت خودروها در کشور بکاهد.

 

 

(منبع :   شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي (شانا))       
دوشنبه 9 تير 1393

لینک ها
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۱/۱۴
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است