صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 اجتناب از تصادفات زنجيره‌اي در بزرگراه‌ها با استفاده از فناوري ارتباطات خودرويي

 

چکيده

آمارها نشان مي‌دهد که حدود 23% از تصادفات جاده‌اي از نوع تصادف از عقب مي‌باشند. در اغلب موارد دليل اين امر کاهش ناگهاني سرعت ماشين جلويي و عدم وجود زمان کافي براي ماشين عقبي جهت کاهش به­موقع سرعت است. علت عمده اين امر محدوديت افق ديد راننده ماشين عقب است که تنها از عملکرد ماشين جلويي خود مطلع است و قدرت ديدن وضعيت ماشينهاي جلوتر را ندارد. در بزرگراه هاي امروزي اين مشکل بسيار حاد است و به تصادفات زنجيره‌اي منجر مي‌گردد.

هر چند فناوري‌هايي مانند حسگرها و رادارها مي‌توانند تا حدي وسعت ديد راننده را افزايش دهند، اما به دليل محدوديت پوشش نمي‌توانند در کاهش تصادفات زنجيره‌اي موفق باشند. با اين وجود به نظر مي‌رسد استفاده از فناوري ارتباطات خودرويي بتواند موفق‌تر عمل نمايد. در اين مقاله با استفاده از بستر آزمون‌هاي ميداني پروژه طراحي و پياده­سازي سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي (CVT)، ميزان توفيق اين فناوري مطالعه شده است. ابتدا يک الگوريتم انتشار چندگامه پيام هاي ايمني طراحي و پياده‌سازي شده و بر اساس نتايج تجربي، سرعت انتشار پيام در آن اندازه‌گيري شده است. سپس زمان عکس‌العمل راننده با اجراي الگوريتم پيشنهادي محاسبه شده و با حالتي که راننده تنها به رؤيت چراغ ترمز ماشين جلويي اکتفا مي‌کند مقايسه شده است. در ادامه احتمال وقوع و شدت تصادف براي هر دو حالت فوق‌الذکر مقايسه گرديده است که نتايج آن حاکي از کارايي بسيار مناسب اين فناوري (ارتباطات برد کوتاه اختصاصي در محيط­هاي خودرويي يا DSRC) در کاهش احتمال وقوع و همچنين کاهش شدت تصادفات زنجيره‌اي مي‌باشد. به علاوه نتايج اين مقاله نشان مي‌دهد که اگر تنها 50% خودروها به تجهيزات DSRC مجهز ‌باشند، شدت تصادفات (و به تبع آن شدت خسارات جاني و مالي ناشي از تصادفات) به مقدار قابل توجهي کاهش مي‌يابد.

 

 ضمایم
 
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۵/۲
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است