صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 تعريف کلي سامانه

 

از چند دهه پيش تاكنون،  دوراني را در حال تجربه هستيم كه در آن فناوري هاي موجود در تعامل با يكديگر موجب ابداع فناوري هاي نويني شده اند و بر مبناي اين فناوري ها نيز، محصولات گذشته جاي خود را به محصولاتي با قابليت هاي جديد داده اند. در طي اين مدت فناوري هاي متأثر از علوم مهندسي برق، الكترونيك، مخابرات و رايانه، مانند فناوري اطلاعات و ارتباطات و يا فناوري رديابي راديويي بيش از ساير فناوري ها به رشد و توسعه محصولات جديد انجاميده  اند و خدمات فراگيرتري را به بازارهاي مصرف ارائه كرده اند. در بين صنايعي كه ظرف دو دهه گذشته تحت تأثير اين مجموعه از فناوري ها قرار گرفته اند، صنعت خودروسازي، بويژه بخش الكترونيك خودروها از ظرفيت قابل توجهي براي تحول و توسعه برخوردار بوده است. ظرف چند سال گذشته با توجه به توسعه فناوري هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي، كاربردهاي متنوعي در افق ديد طراحان خودرو و همچنين دست اندركاران صنعت حمل ونقل قرار گرفته است كه مي تواند نگاه موجود به خودرو را در دو دهه آينده كاملا دگرگون نمايد. اين نگاه به مدد فناوري هايي مانند  DSRC و يا CVT  تصويري متفاوت از يك خودرو به دست مي-دهد و آن را به يك عامل ارتباطي قابل اتكا در در سطح معابر و جاده ها تبديل مي كند.
فناوري DSRC با ايجاد بستر ارتباطي ميان اجزاء الكترونيكي خودروها و تجهيزات ارتباطي نصب شده در كنار جاده ها، امكان تبادل داده ميان خودروها بايكديگر و همچنين خودروها با تجهيزات نصب شده در امتداد مسيرهاي عبوري را فراهم مي كند. تجهيزات كنار جاده ها نيز علاوه بر امكان ارتباط و تبادل داده با يكديگر، در نهايت به يك سـامانه مركـزي مرتبـط مي باشند.
تاكنون فناوري هاي مختلفي براي تأمين بستر ارتباطي مورد نياز سامانه هاي هوشمند حمل ونقل  پيشنهاد و يا ارائه شده  اند كه مي توانند كاربردهاي مختلفي را به اجرا گذارند، اما دامنه كاربرد هيچكدام به وسعت DSRC نبوده است. مجموعه كاربردهاي پيش بيني شده در فناوري DSRC چنان قابليت-هائي را براي مديريت داده هاي خودرويي و سامانه هاي حمل ونقل جاده اي نويد مي دهد كه از آن به عنوان تحولي بزرگ در حوزه  ITS‌نام برده مي شود. 
با توجه به پيچيدگي هاي موجود در بكارگيري فناوري DSRC و همچنين دشواري توسعه دامنه استفاده از آن به دليل ضرورت تعامل با ديگر فناوري هاي مرتبط، در حال حاضر تنها كاربردهاي ابتدائي اين فناوري در برخي از كشورها به اجرا گذاشته شده است. اين كاربردها بيشتر شامل رديابي خودرو و پرداخت الكترونيكي عوارض مي باشد كه با خريد و نصب تجهيزات مربوط در داخل خودرو صورت مي گيرد. تحقق كاربردهاي بيشتر اين فناوري نياز به يك بستر مناسب ارتباطي و همچنين استانداردسازي در لايه هاي مختلف، از لايه فيزيكي تا كاربرد در سطح جهان دارد. با توجه به اين مهم، سازمان هاي حمل ونقل و خودروسازان بزرگ دنيا مانند دايملركرايسلر، تويوتا، نيسان، ب ام و، فورد و جنرال موتورز تلاش دارند در يك برنامه مشترك و زمان بندي شده، و با بكارگيري فناوري مزبور، محصولات خود را در سال هاي آتي به گونه اي طراحي و توليد نمايند كه بتوانند نيازهاي مديريت حمل ونقل در معابر شهري و جاده اي را به نحو كارآتري پاسخ دهند. در اين راستا هم اينك، وزارت حمل ونقل امريكا پروژه IntelliDrive را در دست اجرا دارد كه مرحله پايلوت اصلي آن در بهار سال 2012 انجام خواهد شد. اين پروژه با كاربرد فناوري DSRC ، و ايده تبادل داده بين خودروها به كمك تجهيزات مبتني بر اين فناوري، تلاش دارد به يك بستر ارتباطي براي كنترل و مديريت تردد خودروها در معابر شهري و مسيرهاي برون شهري دست يابد.

 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۶/۹/۱۴
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است