صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 رونمايي از اولين راهکار V2X در دنيا براي هشداردهي و جلوگيري از برخورد خودرو با عابر پياده

 

در اثناي برگزاري مجمع عمومي کنسرسيوم Car Car 2، شرکت فناوري­هاي Neavia که بخشي از گروهLACROIX   مي‌باشد، از يک راهکار يکپارچه براي هشداردهي به رانندگان خودروها در مورد خطر تصادف با عابر پياده رونمايي مي­‌کند. اين راهکار براساس فناوريV2X شرکت NXP به نام Road LINK مي­باشد که ارتباطات خودرو با هرچيزي را برقرار مي­سازد.

با اين راهکار، خودروها که به فناوري V2Xمجهز شده­‌اند مي ­توانند به صورت خودکار هشدارهاي نزديک شدن عابرين يا عبور آنها از عرض خيابان يا جاده را دريافت کنند. به‌کارگيري اين قابليت يک گام مهم به سمت ايمني جاده­‌اي محسوب مي‌­شود، چرا که در بيشتر موقعيت­‌ها، عابرين پياده در خارج از ديد رانندگان خودروها قرار مي­‌گيرند. آنها به علت ويژگي جاده­‌ها يا به دليل حضور خودروهاي ديگر از ديد رانندگان پنهان مي‌­شوند. همچنين ممکن است به دليل شرايط نور کم يا گرد غبار و يا مه کمتر قابل رويت باشند. در چنين شرايطي، سامانه­‌هاي ADAS (سامانه‌­هاي دستيار پيشرفته راننده) کمتر اين قابليت را دارند و يا به نحو بارزي ديرعمل مي‌­کنند.

اين راهکار بر اساس ترکيب يک حسگر شناسايي عابر پياده و يک واحد کنار جاده‌­اي ارتباطات V2X ارائه شده است. حسگر شناسايي عابر پياده متشکل از سامانه هوشمند و مرتبط دوربين Neavia EcoCam Plus مي‌­باشد.

با تشخيص دوربين، يک پيام هشداربه واحد کنار جاده‌­اي C-ITS(سامانه حمل­ و­نقل هوشمند مشارکتي) که ايستگاه ارتباطات V2I شرکت Neavia  است ارسال مي­شود. بنابراين با تشخيص يک احتمال خطر، همه خودروهاي عبوري واقع در محيط به صورت فوري و امن از وجود آن مطلع مي­شوند.

در واقع، ايستگاه V2I شرکت Neavia که از تراشه NXP RoadLINK به صورت نهفته استفاده مي­کند، پيغام مربوطه DENM[1] را به صورت همه پخشي و بر اساس استاندارهاي 802.11p و ETSI منتشر مي­کند.

علاوه بر اين، به دليل امنيت واحد سخت‌­افزاريNXP، اين راهکار کاملا امن بوده و سازگار با زيرساخت پيشرفته کليد عمومي (PKI) مي­‌باشد. به دليل فشرده بودن و مصرف توان کم، اين ايستگاه V2I مي­ تواند توسط يک پنل خورشيدي تغذيه شود و لذا به صورت کاملا خودکار قابل بهره‌­برداري است. به اين ترتيب به سادگي و با کمترين هزينه حتي در جاهايي که امکان تامين برق وجود نداشته باشد مي­توان اين ايستگاه را مستقر نمود.

فناوري RoadLINKبر اساس پروتکل ارتباطات بي­سيمIEEE 802.11p مي‌­باشد که توانمندي آن پس از ده سال آزمون­‌هاي چندين کشور اروپايي و دولت آمريکا و موسسات حرفه­اي به اثبات رسيده است.

پروتکل بي­سيم 802.11p با شبکه­‌هاي سلولي که کندتر بوده و قابليت اطمينان کمتري دارند مورد مقايسه قرار گرفته و نشان داده شده است که راهکار RoadLINKکارائي مشخصي را براي کاربردهاي ايمني – حياتي ارائه مي‌­دهد. در حاليکه سطوح بالاتري از امنيت و حفاظت از حريم خصوصي را نيز تامين مي­‌کند.

اين راهکار يکي از اجزاء راهکار تقاطع­‌هاي هوشمند شرکت Neavia است که ازرشمندي فناوري V2X را از طريق انتشار وضعيت چراغ­هاي راهنمايي، هشدار تخطي عبور از چراغ قرمز و هشدار عبور عابر پياده نشان مي‌­دهد.

اين راهکار از طريق هشدار به موقع به راننده براي تصميم­‌گيري صحيح، سطوح بالاتري از ايمني را براي کاربران فراهم مي­کند. بعلاوه، فناوري V2X براي تمامي خودروهاي بدون راننده (خودران) به منظور کاهش بيشتر تصادفات و ارائه پيش‌­آگاهي لازم در شرايط ترمز اضطراري مورد نياز خواهد بود.



[1] Decentralized Emergency Notification Message

 

 

1395/08/23

لینک ها
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۵/۲
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است