صفحه اصلی نقشه راه رویدادها تالار گفتگو نقشه سایت درباره ما گزارش ها English
     
 
 حاميان فناوري ارتباطات خودرويي (V2V) منتظر قانون الزامي کردن آن نيستند.

 

24 فوريه 2018 - برگرفته از سايت www.autonews.com

 

قانون پيشنهادي فدرال براي ارتباطات خودرويي، ممکن است موجب پشتيباني از بقاي آن شود، اما خودروسازان و شهرها در انجمن‌ها و اتحاديه‌هاي سرتاسر کشور در حال تلاشي عظيم هستند تا اين فناوري بدون کمک دولت فدرال روي پاي خود بايستد.

ممکن است اين موضوع عملي شود؟ کارشناسان مي‌گويند، اين موضوع نيازمند همکاري گسترده صنايع است، در حالي که قوانينِ ضدِ انحصار ممکن است مانعي براي اين کار باشد، اما اين کار شدني است.

هيدکي هادا، مهندس اجرايي در حوزه استراتژي فناوري در کارخانه تويوتا موتور در شمال آمريکا مي‌گويد: «قانون گذاري قسمت کوچکي از اين پازل است. فناوري در حوزه‌هاي مختلفي در آمريکا توسط فراهم آورندگان زيرساخت‌ها توسعه يافته است. قانون قطعا کمک خواهد کرد، اما زمينه به حدي آماده است که شرکت‌ها مي‌­توانند به شروع آماده‌سازي پروژه‌­هاي خود بپردازند.»

وسايل نقليه‌اي که مي‌توانند به شکل امن با يکديگر و زير ساخت‌هاي اطرافشان تبادل اطلاعات ترافيکي داشته باشند، به عنوان جهش ديگري در کاهش تصادفات جاده‌اي ديده مي‌شوند. شوراي ملي ايمني آمريکا، تعداد کشته‌­هاي تصادفات وسايل نقليه موتوري را در 2017 به ميزان 40100 نفر تخمين مي­زند و اين دومين سال بعد از سال 2007 است که رقم کشته­‌هاي تصادفات به بالاي 40000 نفر مي­رسد.

حاميان ارتباطات خودرويي، از اين موضوع مطمئن هستند که پيشنهاد  NHTSA (اداره ملي ايمني ترافيک بزرگراه‌ها) در مورد قانون الزامي کردن استفاده از استاندارد ارتباطات برد کوتاه اختصاصي يا DSRC نهايتاً به تصويب خواهد رسيد، اما بحث بر سر اين است که اين قانون مي­تواند در ابتداي امر براي معرفي «خودروهايي که مي‌توانند با يکديگر صحبت کنند» ضرورت نداشته باشد. اما يکپارچه‌­سازي اين فناوري به دليل ظهور فناوري ارتباطات سلولي، که منافع بيشتري را در محدوده جغرافيايي گسترده‌تري تأمين مي­‌کند و در نهايت به مزيت شبکه‌هاي 5G مي­‌انجامد، کند شده است.

قانون پيشنهادي فدرال از سوي اداره ملي ايمني ترافيک بزرگراه­‌ها اگر در سال 2019 به تصويب برسد، اين الزام را ايجاد مي‌کند که خودروهاي جديدي که در سال 2023 به فروش مي‌رسند بايد شامل فناوري ارتباطات بين خودرويي مبتني بر DSRC باشند. قانوني که با تاخير مواجه شده است. اين تأخير موجب مي‌شود که خودروسازان و تامين کنندگان معطل بمانند، آنها مايل نيستند تا متعهد به توسعه فناوري‌اي باشند که سامانه­‌هاي مبتني بر آن ظرف چند سال منسوخ شوند.

هاگاي زايس، مدير ارشد اجرايي شرکت Autotalks، يک شرکت در حوزه ارتباطات خودرويي که تراشه‌هاي DSRC را توليد مي‌کند، در مورد تاخير پيشنهاد مورد نظر مي‌گويد: «اين موضوع بر روي تصميم­‌گيري نهايي تاثير خواهد گذاشت. خيلي‌ها در گفتن اين جمله و تغيير دادن شرايط پيشقدم شدند و مي‌گويند: ما اين کار (يکپارچه­‌سازي فناوري) را خواهيم کرد. ديگران مي‌گويند فرآيند تصويب اين قانون به گل نشسته است.»

عدم قطعيت مانع از اين مي‌شود که متخصصان بازاريابي و نفوذ در بازارهاي مهم بگويند که اين قانون براي دستيابي به مزاياي ايمني و زيست­محيطي فناوري مورد نياز است. فقط يک محصول تجاري در بازار آمريکا وجود دارد که بر روي کاديلاک CTS قرار گرفته و از قابليت ارتباطات V2V برخوردار است.

به جاي اقدام دولت فدرال، مسئوليت توسعه فناوري ارتباطات خودرويي بر دوش ادارات حمل­ونقل ايالت‌ها افتاده است که با خودروسازان براي توسعه استانداردهاي DSRC همکاري مشترک داشته‌­اند.

هادا در شرکت تويوتا مي‌گويد: «ما بيش از ده سال است که با دولت و شرکاي صنعتي در حال کار کردن هستيم. اکنون وارد بحث‌هايي با ادارات حمل‌­ونقل در ايالت­هاي آمريکا مي‌شويم تا فناوري DSRC را براي ارتباطات V2I مطرح کنند و همچنين با مباحث حوزه صنعت براي پشتيباني از نوآوري­هاي ايشان حول اين فناوري درگير هستيم.»

موقعيت درخشان

رابطه شکل گرفته ميان بازيگران صنعتي و قانون­گذاران ايالتي در طولِ ده سالي که فناوري V2V در حال گسترش بوده است، موجب پايه‌ريزي استفاده‌هاي جديد شده است.

خودروسازان موقعيت درخشاني را براي حضور در کنفرانس‌ها و جلساتي که توسط برنامه‌ريزان صنعت حمل و نقل و شرکت‌هاي توسعه ارتباطات خودرويي بر گزار مي‌شوند، يافته‌­اند و سعي دارند از توسعه V2I  به عنوان يک محرک براي پيشبرد صنعت خودرو و سوار شدن بر روي کاربردهاي DSRC استفاده کنند.

در ژاپن، جايي که اين توسعه به خوبي توسط دولت حمايت مي‌شود، تويوتا نزديک به 100000 خودرو با اين فناوري را به فروش رسانده است.

در آمريکا، تلاش‌هاي مربوط به توسعه زيرساخت‌هاي فناوري ارتباطات خودرويي به صورت پراکنده صورت مي­‌گيرد که از تجهيز يک تقاطع در اوهايو تا مجهز کردن 10000 خودرو شامل خودروهاي امدادي در آريزونا انجام مي‌­شوند.

لري هد، پروفسور موسسه تحقيقات حمل و نقل در دانشگاه آريزوناي آمريکا که سال‌ها بر روي ارتباطات خودرويي تحقيق کرده است مي‌گويد: «بهتر مي­دانيم که اين قانون اجرايي شود، اما من تلاش‌هاي زيادي را مي‌بينم که حول اين فناوري صورت مي‌گيرد تا آن را به زير ساخت تبديل کند.»

هد، که به تازگي در کنفرانسي در شهر سالت­ليک حضور داشته است، مي‌گويد که قانون اجباري کردن فناوري بحث برجسته کنفرانس بود و در مراسم شام آن، همه اظهار اميدواري مي­‌کردند که تصويب شود. با اين حال بدون اين قانون، او فکر مي‌کند فناوري V2V به ثمر خواهد نشست و مي­گويد: «تعهد بسيار ارزشمندي نسبت به اين فناوري هم از سمت خودروسازان و هم از طرف توليدکنندگان تجهيزات و زيرساخت آن وجود دارد.»

تلاش‌هاي محلي

تلاش سازمان­دهي شده توسط انجمن بزرگراه­‌ها، مسئولين حمل‌­ونقل و مرکز ملي عمليات نوآوري آمريکا بر اين قرار گرفته است که امکان بهره‌­مندي از کاربردهاي فناوري V2I مبتني بر DSRC تا سال 2020 در جاده‌­هاي تمامي ايالت‌ها فراهم باشد.

برخي افزايش پروژه‌هاي مبتني بر DSRC در حوزه V2I را راهي براي تمرکز بر بحث پيرامون اين فناوري مي‌دانند.

جرت وندت، معاون اجرايي شرکت راه‌­حل‌هاي پاناسونيک مي‌گويد: «هدف اصلي اين تعهدات اين است که از بحث خارج و وارد عمل شويم. حرف زدن در مورد اينکه از ارتباطات سلولي استفاده شود يا از DSRC را متوقف کنيد، بحث در مورد قانون الزامي کردن V2V را تمام نمائيد و شروع به جمع آوري داده کنيد.»

پاناسونيک در حال همکاري با اداره حمل و نقل ايالت کلرادو  براي توليد يک سامانه عملياتي در سطح ايالت‌ براي فناوري‌هاي ارتباطات خودرويي است، سامانه‌­اي که زمان عملياتي شدن آن را سال 2021 اعلام کرده­‌اند.

وندت گفته است که شرکت پاناسونيک در حال مذاکره با ديکر ايالت‌ها و خودروسازان است تا سامانه­‌هاي مشابه‌اي را در سراسر ايالت متحده ايجاد کند.

اما هد مي‌گويد دولت‌هاي محلي و کارشناسان حمل و نقل بايد ابتدا ساختن فوري زيرساخت را مد نظر قرار دهند، تا به سازندگان خودرو اثبات کنند سرمايه­‌گذاري‌­هايشان ارزشمند خواهد بود. او اضافه مي‌­کند: «چه چيزي اول بايد رخ دهد؟ خودروهاي مجهز يا تجهيزات کنارجاده‌اي و زير ساخت مجهز؟ چرا ما نشان نمي‌دهيم که شرکاي خوبي در اين زمينه خواهيم بود؟ خودروسازان به ما اعتماد خواهند کرد. ما بايد کاري کنيم. اين وظيفه و هدف ما در اين نشست است.»

 

1397/01/14

لینک ها
 




آخرین تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۷/۵/۲
كليه حقوق اين سايت متعلق به پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی است